Måste man ha besökt botten för att kunna nå toppen?




Jag har kommit på att jag nog har blockerat allt det jobbiga med att flytta och bara försökt att se de positiva delarna (vilka såklart är jättemånga). Men de senaste dagarna har jag förstått att det är rätt tufft att lämna. Jag lämnar mina människor här för att träffa nya människor på andra sidan jordklotet. Jag lämnar ett liv här för ett annat liv på andra sidan jordklotet.

Den här drömmen har varit så abstrakt och så långt borta i så många år. Och när det nu bara är några veckor kvar känns det som om jag går omkring i en bubbla och jag är så rädd för att någon ska komma och sticka hål på bubblan. Jag har fortfarande svårt att förstå att jag ska göra den här grejen, det är inget jag gör. Jag är inte den personen som får förmånen att göra sånt här, så jag skulle inte bli förvånad om bubblan en dag spricker och jag vaknar upp och inser att detta bara är ännu en fånig ouppnåelig dröm.

Varför kommer de där tankarna? Jag vet ju att jag inte kan vara mer värd detta äventyret efter allt jag gått igenom. Jag har förtjänat detta och kämpat mig fram hit, så varför skulle det inte gå? Någonstans innerst inne vet jag ju att den enda någon som skulle kunna spräcka bubblan och stoppa mig är jag själv. Den gamla Sara.

Det är rätt symboliskt och icke-abstrakt att packa ner sitt liv och välja ut vad som är tillräckligt viktigt för att få åka ner i resväskan. Jag har också fattat att det finns människor här som kommer sakna mig. Och det är en känsla jag inte haft allt för ofta.

För det är stor skillnad på att flytta för att man vill och att flytta för att man tror att man måste. Nu är första gången i mitt liv som jag faktiskt flyttar för att jag väljer det och inte för att fly det som känns svart och gör ont. För efter alla dessa år har jag kommit underfund med en rätt viktig detalj i livet.


Du kan inte fly ifrån dig själv genom att flytta på dig eller byta adress. För det jobbiga kommer fortfarande finnas kvar tills du väljer att se det och ta itu med det. Först när man har gjort det och valt att lämna den delen bakom sig, då kan man göra vad man vill. Först då kan man äntligen tillåta sig att sluta kämpa emot något som förr eller senare ändå kommer sippra igenom i någon form.


Måste man ha besökt botten för att kunna nå toppen? Nej det är klart att det inte är så. Men faktum är att det ligger en aning sanning i det för man får en del insikter om vad som är viktigt här i livet. Och får man en andra chans, så är det sista man vill att slösa bort den.



Kärlek,

S






Kommentarer
Postat av: Fia

jag har saknat dig fina Sara! ska bli kul och följa dina nya äventyr! hemma finns alltid kvar, ballt av dig att våga testa din dröm & om bubblan spricker eller om den inte va så häftig, så kommer det nya drömmar, nya platser och annat i livet att uppfylla! :) en sak är ju säker, du lär förmodligen inte ångra att du vågade testa ;)

go kram!

2011-01-13 @ 13:27:38
URL: http://fisfia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0