Ett försök till förklaring....?!?




Idag har varit en grå och regnig dag i Los Angeles men det gjorde inget för jag haft skola från nio på morgonen till sju på kvällen!!!






Jag ska försöka förklara lite hur mitt college-liv ser ut, nu när jag äntligen börjar (observera börjar) förstå systemet någorlunda. Jag försökte i höstas själv hitta en blogg som förklarade lite mer allmänt och ingående hur det fungerar att studera på högre nivå i USA, men hittade ingen så nu har jag tagit mig tid att skriva ner det jag tror att jag vet hittills. Man kan alltid hoppas att det kommer till nytta för nån!





Okej, på college kan man precis som på högskola eller universitet i Sverige läsa enstaka separata kurser. Eller så kan man välja att läsa ett färdigt program och då välja ett huvudämne (major). Denna färdigkomponerade pott av kurser i sin "major" måste man läsa för att antingen kunna:

1. Undergraduate och få en Associate´s Degree, vilket ordagrant översatt betyder: grundutbildningsprogram akademisk examen. Man läser då allt som oftast basen = två år på ett Community College och får ett diploma i ett huvudämne.

eller

2. Transferera till ett 4-årigt college eller universitet och slutföra sin utbildning till en Bachelor Degree (kandidatexamen) eller Magister Degree (magisterexamen).

Min "Major" är i Theatre Arts och jag har valt inriktning Acting, så jag kommer att läsa massa olika kurser inom detta område. Men, som jag har nämnt tidigare måste alla studenter även läsa English 101, vilket också kallas "Freshman English" och som amerikanska studenter läser.

För att komma dit måste man ha tagit ESL (English as a second language) om man är från ett annat land, dvs om man inte är supervan vid engelska. Så, för att se vilken nivå på ESL man måste börja i gör alla internationella studenter ett "placeringstest" innan terminen börjar.

Jag fick 4 av 5 på mitt, vilket var en lättnad eftersom jag, innan jag ens får ta kursen "Freshman English" måste ta mig igenom alla 5 nivåer på ESL. Det hade det blivit väldigt dyrt och segt om jag hade fått lägre resultat på provet medan jag nu kunde "hoppa" direkt in till nivå 4-5 och sedan förhoppningsvis redan nästa termin ta 101.

I vilket fall som helst känns det något drygt att betala för klasser jag inte vill läsa, jämfört med om jag hade kunnat lägga den tid och pengar på de klasser jag vill läsa och som hör till mitt huvudämne. Men igen, jag måste läsa dem så jag har inget val.

Så mina två ESL-kurser denna terminen är dels "Grammar & Writing 4" och "Listening & Speaking 5". De ligger bägge två på tisdagar och torsdagar och var faktiskt riktigt bra att ha när jag tänker efter, speciellt med tanke på att jag faktiskt ska läsa ett huvudämne där mina engelskakunskaper kommer vara en otroligt viktig del. Moget tänkt Sara, moget...

Bla bla, nog om detta...

Jag har två teaterklasser på tisdagar och torsdagar också!!! Först "Voice for the Actor" på fm och sen "Stage Makeup 1" på em, vilka båda två verkar vara superroliga och lärorika kurser som jag ser mycket fram emot. Min tredje och sista teaterklass denna terminen kommer vara "Drama Heritage" som ligger på måndagar och onsdagar. I denna kursen kommer vi dels att se och läsa olika pjäser för att sedan analysera, disskutera och skriva recensioner om dem men kursen innehåller även teaterhistoria. På onsdagar kommer jag också att ta en till obligatorisk class för internationella studenter, "Student Development", vilken jag inte vet så mycket om idag mer än att jag måste ta den.



Nu måste jag sova, klockan är alldeles för mycket + att det regnar ute så det kommer bli tillräckligt tungt att gå ur sängen ändå!


Puss och kram Hjärtebarn!

S






Kommentarer
Postat av: Sara (storasyster)

Låter helt grymt även om det är lite komplicerat. Önskar jag var där med dig! Puss och kram

2011-02-16 @ 21:04:04
URL: http://sanzensbyralada.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0